25 februari 2011

Såhär gör jag en virkad "Japansk blomma" - mönster


Tänkte att jag skulle dela med mig av mönstret som jag knåpade ihop.

Jag började med att göra en magisk ring, men annars går det lika bra att börja med tex 4 luftmaskor, som man tar ihop till en ring med en sm, och sedan virkar man 6 fm om ringen. Hålet i mitten blir då större.


1. Gör en Magic loop med 6 fm

2. Virka 2 st i varje fm på föregående varv (=12st) avsluta ev med en sm.
(1a st kan bytas mot 3 lm)

3. Virka *1 st, 1 lm* 12 ggr

4. Byt färg. Virka 4 st i varje lm-båge. 12 ggr.

5. Byt färg. Virka *1 fm, 1st (över stolpen på varv 3), 1 fm, 3lm*. 12ggr.

6. Virka 1 fm, *8st i luftmaskbågen, 2fm* avsluta med 8st, 1 fm. (De fasta maskorna kan virkas som sm istället.)

Klart!

För mer info, se mitt tidigare inlägg här.
Om du undrar över något, eller hittar ett fel i mönstret, så kontakta mig gärna!


Ha en bra dag.

3 kommentarer:

  1. Åh! ska genast virka några blommor till min barnvagn!

    SvaraRadera
  2. Jättesöta, dessa vill jag prova att göra.
    kram

    SvaraRadera